افزایش تلفات برون شهری/ جاده های کُردستان، قتلگاه انسانی..
کامیاران نیوز:توسعه راهها و گسترش حمل و نقل جاده ای و ریلی یکی از محورهای توسعه در هر کشوری محسوب می شود که متأسفانه این شاخص در کُردستان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
جاده های استان کُردستان به عنوان بخشی از شریان اقتصادی کالبد کشور دچار نارسایی است و اگر وضع به همین منوال پیش برود و در سطح کلان و کشوری برای توسعه این بخش از استان کُردستان چاره ای اندیشیده نشود، خسارتهای جبران ناپذیر همچنان تداوم می یابد.
به گزارش کامیاران نیوز، نماینده مردم شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق مجلس، در ارتباط تلفنی با دبیر این خبرگزاری به وضعیت حال حاضر کریدور شمال ـ جنوب اشاره کرد و افزود: در فاصله سالهای 92 تا 94 و در طول دو سال 700 میلیارد تومان اعتبار برای جادههای استان کُردستان هزینه شده و سال 95 نیز 225 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.
سیدمهدی فرشادان از جادههای کردستان به عنوان "قتلگاه و قصابخانه انسانی" نام برد و گفت: با این وضعیت جادههای ما اصلاح نمیشوند و محورهای استان کردستان پر پیچ و خم و نامناسب هستند و نیاز به اعتبارات جهشی دارند.
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس، اظهار داشت: امیدواریم با اختصاص اعتبارات جهشی در طول سه سال آینده کل 320 کیلومتر کریدور شمال به جنوب کشور در استان کردستان به اتمام برسد.
او می گوید: برای دو بانده کردن مسیر 22 کیلومتری صلوات آباد سنندج نیز که یکی از مسیرهای آسیب خیز و پرحادثه استان نیز به شمار می رود در سال 97 بیش از 79 درصد افزایش اعتبارات عمرانی داشته ایم.
فرشادان به وضعیت خطوط ریلی استان کُردستان گریزی زد و گفت: به دنبال جذب سرمایه گذار برای توسعه راه آهن همدان ـ سنندج نیز هستیم.
این نماینده مجلس معتقد است در این میان توسعه راههای کُردستان در سالهای اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کُردستان درباره وضعیت راههای استان گفت: از مجموع شش هزار و 100 کیلومتر راه روستایی تا پایان دی امسال، دو هزار و 935 کیلومتر معادل 48 درصد آسفالت شده که با میانگین کشوری سه هزار و 100 کیلومتر فاصله داریم .
شهرام ملکی در مورد وضعیت راههای بین شهری می گوید: شاخص بهره مندی استان از بزرگراه در استان 15 درصد است که این آمار در کل کشور 21 درصد است.
وی در ادامه به وضعیت اعتبارات استان اشاره کرد و افزود: اعتبار تخصیصی 7 میلیاردی سال گذشته به 40 میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است.
ملکی گفت: بیشتر قطعات کریدور شمال ـ جنوب تعیین تکلیف شده اند که 70 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کُردستان در مورد گردنه صلوات آباد سنندج، گفت: این گردنه به طول 25 کیلومتر از دیگر طرحهای مهمی است که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا پایان شهریور 97 به بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد: پروژه سنندج ـ مریوان هم به واسطه پیش بینی اعتبارات تا سال 98 به بهره برداری می رسد.
استان کردستان با 8 هزار کیلومتر انواع راه که شامل هزار و 850 کیلومتر بین شهری و شش هزار و 100 کیلومتر راه روستایی، در بین استانهای کشور، رتبه 26 را دارد.
نماینده مردم شهرستانهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت راههای استان می گوید: سرعت پیشرفت راههای استان در وضعیت مناسبی قرار دارد، امّا همچنان با وضعیت مطلوب فاصله داریم به طوری که حتی یک کیلومتر آزاد راه در استان کُردستان وجود ندارد.
محسن بیگلری در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبارات جهشی در سالجاری از افتتاح 60 کیلومتر از مسیر سقز ـ بانه به صورت دوبانده خبر داد.
این نماینده از واگذاری مناقصه مسیر سقز ـ بانه به طول 55 کیلومتر به بخش خصوصی خبر داد و گفت: برای تکمیل مسیرهای سقز ـ بانه، سقز ـ مریوان و بانه ـ سردشت، 15 میلیارد تومان از محل ماده 180 اختصاص یافته است.
امّا آنچه در تحلیل محتوایی موضوع باعث انتقاد می شود، میزان کشته شدگان در جاده های استان کُردستان است، به طور که خانواده های زیادی در این جاده ها داغدار شده اند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و البته دقیق تر به سراغ مدیرکل پزشکی قانونی کردستان، رفتیم و آمار تلفات جاده ای از وی پرسیدیم، گفت: آمار کشته شدگان منجر به فوت در تصادفات برون شهری در 9 ماهه اوّل سال 96، 260 نفر بوده که نسبت به سال 95، سه و 7 دهم درصد افزایش نشان می دهد.
غلامرضا همایون پور، می گوید: تعداد کشته شدگان در تصادفات درون شهری، برون شهری و روستایی در 9 ماهه اوّل سال 95، 301 نفر بوده که این رقم در سال 96، به 318 نفر افزایش یافته است.
او می گوید: تعداد کشته شدگان در جاده های درون شهری از 42 نفر در سال 95 به 40 نفر در سال 96 و در جاده های روستایی از 23 نفر در سال 95 به 18 نفر در سال 96 کاهش یافته است.
می توان گفت روزانه به طور متوسط یک نفر جان خود را در جاده های کُردستان از دست می دهد که جدا از عوامل جاده ای، خطای انسانی نیز در این امر دخیل است.
برچسبها: فراکسیون نمایندگان کرد , اخبار استان کردستان , جادههای ایران قتلگاه و قصابخانه انسانی , خبرگزاری صداوسیما




